Bokföring
Bokföring är anteckningar om allt
som ett företag köper och säljer och
vad företaget gör med sina pengar.
Det är ett system för information
om ett företags ekonomiska händelser.
Alla som har aktiebolag, enskild firma
eller handelsbolag måste bokföra.
Det finns också föreningar som
måste bokföra.
Du kan göra din bokföring själv eller
be någon annan om hjälp.
Du kan skriva din bokföring för hand
eller skriva alla uppgifter på dator.
Det är bra att bokföra ofta.
Annars är det lätt att glömma vad som hände
och vad verifikationen gäller.
Ekonomiska intyg
Bokföringen ska innehålla allt om
företagets ekonomi.
Det ska finnas intyg på de ekonomiska
händelserna, till exempel kvitton och fakturor.
Ekonomiska intyg kallas verifikationer.
Årsbokslut och årsredovisning
Du ska avsluta bokföringen med att
göra årsbokslut eller årsredovisning.
Årsbokslut är för dig som har enskild firma.
Årsredovisning är för dig som har aktiebolag.
Båda ska ha resultaträkning och balansräkning.
Resultaträkningen visar om företaget har
tjänat pengar eller gått med förlust.
Att gå med förlust betyder att företaget
betalar ut mer pengar än vad de får in.
Balansräkningen visar tillgångar i företaget,
till exempel pengar, maskiner och möbler.
Balansräkningen visar också företagets skulder.