Denna webbplats använder kakor så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelsen. Information om kakor lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Hur ska kontoplanen se ut?
I Sverige finns det inte något krav på hur en kontoplan ska se ut och vilka konton som den ska innehålla. Sedan flera år tillbaka finns däremot en kontoplan som de flesta företagen använder: BAS-kontoplanen. Den innehåller många konton och underkonton. Fördelarna med att använda BAS-kontoplanen är bl.a. att den är uppbyggd utifrån hur en resultat- och balansräkning ska vara uppställd och att den innehåller en koppling till hur olika poster ska redovisas i självdeklarationen.
Mer information om BAS-kontoplanen hittar du på BAS-kontogruppens webbplats. Där finns också möjlighet att ladda ned kontoplanen och beställa BAS-kontogruppens stödmaterial, t.ex. BAS-kontoplanen med instruktioner.
Får jag hitta på egna konton?
Ja, du kan anpassa kontoplanen efter din egen verksamhet. I Sverige finns det inte något krav på hur en kontoplan ska se ut och vilka konton som den ska innehålla.